Vrijdag 3 mei: Een vrijdag in Fez

Met de gids hebben we inmiddels zoveel gezien van de medina van Fez, dat we besluiten om op vrijdag lekker rustig aan te doen. We hebben behoefte aan wat relaxtijd, en bovendien is de vrijdag toch een dag waarop veel dingen gesloten zijn. De souks zijn dicht, en alleen enkele winkeliers hebben hun stalletje geopend. Vrijdag is namelijk de belangrijkste gebedsdag in de Islam, de mannen zijn de hele middag in de moskee, kinderen zijn al vroeg uit school en ik heb het idee dat het weekend dan begint.

Uitslapen zit er voor mij alweer niet in, ik ben om 7 uur echt wakker en ik sta op. Ik nestel me in de stoel met de iPad en ga aan de slag met de foto's, terwijl Natasja nog tot half 10 in bed blijft liggen. Ik zou willen dat ik dat ook kon, maar dat lukt mij nu nooit. Terwijl zij wakker wordt verdwijn ik op de badkamer om me aan te kleden en op te warmen, ik heb het namelijk ongemerkt behoorlijk koud gekregen van het stil zitten. Daarna gaat ook Natasja aan de slag, en dan maken we een plan de campagne voor de rest van de dag. Omdat in de medina vandaag niet zoveel te beleven is, hebben we voor vandaag de bezienswaardigheden buiten de medina op het programma staan.

Het is al half 11 als de eigenaar van de riad komt vragen of we het ontbijt nog willen gebruiken. Wij hadden gedacht dat we het gemist hadden vandaag, omdat het ontbijt tot 10 uur werd geserveerd. Maar ze hebben op ons gewacht vandaag, dat is wel erg aardig. Ondanks dat we op de kamer al wat yoghurt hebben gegeten die we gisteravond hebben gekocht, schuiven we toch nog maar even aan.

Het is al half 12 als we eindelijk op pad gaan. We nemen de auto, stellen de TomTom in op een kruising die dichtbij onze eerste bestemming ligt en vandaar navigeer ik verder met de kaart. Die strategie werkt prima hier. We gaan als eerste op zoek naar de Mellah, de joodse wijk in Fez. We parkeren de auto, en maken een stop bij het paleis hier. Meer dan de prachtige bronzen deuren kun je helaas niet zien, maar mooi zijn ze wel.

Daarna lopen we de wijk in, maar ook hier zijn de meeste winkeltjes gesloten, terwijl we hadden gedacht dat we hier meer geluk zouden hebben. Maar waarschijnlijk is ook de vrijdag voor Joden een rustdag, we kennen de religies niet goed genoeg om dat te weten. We wandelen even rond en passeren de poort van de wijk aan de andere kant, terug naar het Islamitische deel van de medina. Daar is veel meer bedrijvigheid. Hoewel veel winkeltjes zijn gesloten is hier wel een markt bezig met allerlei soorten producten. Het is er een drukte van jewelste. Halverwege de markt zien we een kar met een heuse delicatesse: slakken. En ze leven nog zelfs. Jak, ik laat ze maar aan me voorbij gaan.

Voordat we weer verder rijden bezoeken we de Joodse begraafplaats. Heel apart om te zien hier, de graven staan hutje-mutje op elkaar, alles in de kleur wit (op 1 zwart graf na). De meeste graven zijn heel eenvoudig, maar ertussenin liggen ook wat luxere exemplaren. Mooi om te zien, bijzonder, vooral in deze Islamitische omgeving.

Als we zijn uitgekeken hier nemen we de auto. We hebben dorst gekregen en rijden naar McDonalds, die ligt hier vlakbij kunnen we ons herinneren van de heenreis. We nestelen ons op het terrasje, terwijl we in de schaduw genieten van het heerlijke weer. De zon schijn best fel. Met een ijsje en wat drinken, en natuurlijk gebruik makend van de wifi, amuseren we ons hier even. We bespreken waar we vanavond willen eten en zoeken met de iPad een leuk restaurantje uit. Omdat we de komende 5 dagen de stad uit zijn en naar het platteland gaan, zullen we dan weer moeten terugvallen op de Marokkaanse keuken. We willen daarom vandaag nog even profiteren van het feit dat we in de stad zijn en zoeken een ander soort keuken. Gisteren was het Italiaans, vandaag vinden we een Aziatisch restaurant met goede reviews op tripadvisor. En als we de reviews goed begrijpen serveert het restaurant ook sushi. Dat zou toch geweldig zijn! Helaas heeft het restaurant geen eigen website, we proberen daarom met het kaartje van tripadvisor op te zoeken waar we straks moeten zijn. Dat lukt wonderwel op de kaart, we markeren de straat en voor de zekerheid schrijven we ook even het adres op.

Daarna rijden we weer verder naar de volgende bestemming. We gaan op zoek naar het Mokri paleis, vanaf hier schijn je een mooi uitzicht te hebben over de stad, door één van de ramen, met een mooie omlijsting in de vorm van traliewerk. We missen de afslag en besluiten dan om maar eerst even naar Borj Sud te rijden, een uitkijkheuvel over de stad met een kasteel. Dat vinden we gemakkelijk, en we kijken hier onze ogen uit. Wat een prachtige plek! Natuurlijk schieten we weer de nodige foto's. Vanaf deze heuvel zien we ook hoe de wegen lopen aan de rand van de medina hier, en we proberen te bezien hoe we het paleis kunnen vinden. Daarna gaan we weer op pad.

We rijden even terug en nemen de ingang naar de medina. Dan rijden we de heuvel op, maar we zien het paleis niet liggen. Bovenaan de heuvel zien we veel jongelui die net uit school komen en daar vragen we even. In het Frans krijg ik wat aanwijzigingen naar een hotel dat we inderdaad zagen liggen, daar zou het naast moeten liggen. We rijden dus terug, maar zien het alsnog niet. We parkeren daarom maar even bij het hotel en vragen het daar. Dat geeft ons gelijk de gelegenheid om even het toilet te gebruiken. We zijn hier beland in het Palais Faraj, en dat is echt een heel bijzonder hotel. Ontzettend mooi! Wat een pracht en praal zien we hier. We krijgen er aanwijzingen hoe we bij het paleis moeten komen, maar we gaan niet weg zonder iets te fotograferen hier. We mogen de auto niet bij het hotel laten staan, en moeten dus langs de straat parkeren. Gelukkig is er plek genoeg. We wandelen dan de aangewezen route en ontdekken vervolgens dat de deuren gesloten zijn. Jammer!

Aan de andere kant van de stad ligt Borj Nord, een andere uitkijkheuvel met kasteel, en daar vlakbij ligt Hotel Merinides naast 2 tombes die de moeite waard moeten zijn om te bekijken. We rijden ernaar toe en wonderwel lukt dat allemaal zonder TomTom. Ik ben mijn navigatiekunst nog niet verleerd. En Natasja chauffeert ons rustig door de stad. Een goed duo vormen we. We gaan eerst even naar het hotel. Dat blijkt een heerlijk terras te hebben met grote loungestoelen, en daar nestelen we ons. De tombes laten we aan ons voorbij gaan, en ook de uitkijkheuvel biedt niet veel meer dan het uitzicht op het terras. Hier amuseren we ons wel even. Heerlijk genieten!

Het is ongeveer half 6 als we besluiten om naar het restaurant te rijden. Ook nu weer laten we TomTom navigeren naar een dichtij gelegen kruising om vandaar uit de kaart te gebruiken. We ontdekken dat de vrijdagmiddag in Fez een heuze spits kent, het is namelijk ontzettend druk in de stad. Niet alleen met verkeer, maar het krioelt ook van de mensen langs de straten. Ongelooflijk zeg! Maar ondanks de drukte weten we de plek prima te vinden, al kost het wel behoorlijk wat tijd. Maar ondanks dat we de plek vinden, zien we daar niet het restaurant. Pfff...... we parkeren de auto en vinden een engelstalige jongen in een winkel die ons verder op weg helpt. Hij stuurt ons naar een groot hotel en daar moet het vlakbij liggen. In dat hotel weten ze het echter niet te vinden en ze denken dat we iets anders zoeken. Ze sturen ons weer op pad, maar ook dat blijkt niet de goede plek te zijn. Hier vraag ik weer aanwijzingen aan jongelui die er rondlopen en die sturen me weer een andere straat in. Die blijkt dan eindelijk te kloppen, we vinden het zowaar. Het is half 7 als we er arriveren, en het restaurant blijkt pas om 7 uur te openen. Althans, eigenlijk is het al open, want het personeel is er al. Als we erom vragen mogen we wel alvast in het restaurant plaatsnemen, maar we mogen nog niets bestellen. Zelfs geen drinken. Jammer, maar we amuseren ons ook wel met de wifi en de kaart.

Van de menukaart worden we wel heel blij, die staat namelijk vol met sushi. We zijn helemaal happy, want daar houden we namelijk ontzettend van. We kiezen onze gerechten alvast uit en intussen surfen we wat met de telefoon. Het duurt uiteindelijk tot 10 over 7 voordat we eindelijk onze bestelling mogen doorgeven. Helaas is er geen tonijn vandaag, en later blijkt ook dat er geen paling is. Jammer, maar niet getreurd. Het wachten begint nu, het duurt namelijk tot 8 uur dat ons eten wordt geserveerd. Hier wordt alle sushi namelijk tegelijk opgediend, en niet in etappes zoals we gewoon zijn in Nederland en veel andere landen. We krijgen één grote schaal met al onze keuzes.

En het smaakt overheerlijk, echt genieten! De vis is goed vers, en de rollen zijn echt lekker van smaak. Dat is een goede keuze. Het is al half 9 als we klaar zijn met eten en omdat we morgen weer vroeg op moeten staan besluiten we om terug te rijden naar het hotel. Deels in het donker, maar dat mag de pret niet drukken. Gelukkig is in de stad alles goed verlicht en lopen hier geen ezeltjes op de weg. Althans, niet de dierlijke variant ;-)

In het hotel maken we onze koffers klaar voor de volgende dag, dan willen we namelijk vroeg vertrekken voor de lange dag onderweg naar de woestijn bij Merzouga. We douchen lekker, surfen nog wat en houden ons bezig met de foto's en de blog. Maar nu gaat dan toch het licht uit. Welterusten!

1. Julli zijn echt rare mensen hoor, zoveel moeite doen om Japans te eten terwijl je in Marokko bent ;-)
    Mooie plekjes hebben jullie weer bezocht!

2. Wat een indrukwekkende stad, he! Een goed dat jullie een gids hebben genomen, zelf had je nooit zoveel gezien. Hij geeft veel info en brengt je op plaatsen die je zelf niet zo gauw zou vinden. Het uitzicht vanaf de heuvels over de stad kan ik mij ook nog goed herinneren. Prachtig! Fijn dat jullie lekker shushi gegeten hebben. Ik ben benieuwd hoe de tocht naar Merzouga is verlopen, gisteren. Marokko heeft zoveel verschillende landschappen, dat is op die tocht goed te ontdekken. Ik las dit weekend in de volkskrant dat het rozenfestival van 8 tot 10 mei is. Jullie zijn 7 mei in Kelaa M'Gouna, dan moet je toch wel iets kunnen zien van de voorbereidingen, neem ik aan. Bereid je verder maar voor op een extreem heet Marrakech!! De temperaturen lopen aankomende week op tot 41 graden!! Dan is het wel heel lekker dat jullie buiten de stad in het hotel zitten.

Groet, Lauren

3. Hehe dit klonk eindelijk eens als een beetje vakantie en ontspannen en dan je favoriete eten als toetje....gelukkig geen " friet van piet" ...of zoals we inde Algarve zagen pannenkoeken;)
    Veel plezier inde woestijn :)

4. Mooie vergezichten op de foto's!

5. @Marjon

Hoezo raar? Lol

6. @Anonymous

Jee Lauren, je houdt ons goed op de hoogte van de temperaturen. Pfff.... dat wordt wat zeg. Ben benieuwd hoe we dat zullen ervaren. En bedankt voor de datum van het rozenfestival, dat kon ik niet vinden voordat we vertrokken. Leuk om te lezen! Op de souks in Meknes zagen we ze trouwens al, de mandjes met rozenblaadjes, echt heerlijk geurend! We gaan zeker eens kijken wat we nog kunnen zien aan voorbereidingen!