Roadbook klaar!

Als planner in hart en nieren, maak ik voor elke rondreis een uitgebreid roadbook voor de trip. Ik vind het heerlijk om voor te bereiden, omdat het de voorpret verhoogt. Ik surf op internet, zoek naar tips en adviezen, lees reisverslagen van andere reizigers, en ik lees de reisgidsen door. De dingen die ons aanspreken filter ik eruit en neem ik op in het roadbook. Ik vul de informatie aan met adressen als ik die kan vinden, markeer de plekken op een kaartje van google maps, en ik schrijf de openingstijden en entreegelden op in het roadbook, als die informatie beschikbaar is tenminste.

Tijdens de reis vind ik het fijn om een overzicht te hebben van datgene dat we hebben vastgelegd, maar ook de opties die we tijdens de dagen hebben. Het roadbook is niet bedoeld als een rigide tijdsschema, maar het is een combinatie van mogelijkheden waaruit we kunnen kiezen aangevuld met de boekingen die we hebben gemaakt. Zo hebben jullie in mijn vorige post gelezen dat we een excursie hebben geboekt voor de woestijn, inclusief een overnachting in een woestijnkamp. Dat ligt vast en dus is er weinig meer te kiezen. Maar voor een stad bijvoorbeeld, zoals Fès en Marrakech, heb ik ook een opsomming gemaakt van bezienswaardigheden en andere opties die wij interessant vinden. Dat is een lijst om uit te kiezen op de dagen dat we er zijn. Net als een opsomming van reisdagen met mogelijke stopplaatsen. Niet alle stops hoeven we te maken, maar het kan natuurlijk wel. Het is toch heerlijk om een overzicht te hebben van leuke restaurantjes onderweg met een mooi uitzicht op het terras? Of om te weten welke route je moet nemen om optimaal te genieten van het natuurschoon?

Voor onze Marokko trip is het roadbook ook weer klaar. Voor de nieuwsgierigen onder ons: klik hier om het roadbook te downloaden en openen op je eigen computer. Hebben jullie nog aanvullende tips en adviezen: laat een berichtje achter!

In dat roadbook neem ik ook de kaartjes op van alle steden en routes. Die maak ik met Google maps, wat ik echt een fantastische website vind. Vooral de kaartjes met de bezienswaardigheden in de steden vind ik geweldig. Ik begin bij het plannen van de reis altijd met het maken van een hoofdkaart van het land, waarop ik alle bezienswaardige plekken markeer. Later filter ik daar de route uit, en als de route klaar is en ik met het roadbook begin, maak ik detailkaarten van alle steden met daarin de bezienswaardige plekken. Als je onderstaande kaartjes opent in een grotere weergave, kun je voor elk kaartje met de muis klikken op elke bezienswaardigheid om te zien wat het precies is. Ik vind het reuzehandig en dus deel ik het graag met andere reizigers.

En intussen blijven we hier aftellen natuurlijk! Over 8 weken hebben we onze eerste dag in Marokka al erop zitten. Ik heb er waanzinnig veel zin in. 

Marokko

Marokko weergeven op een grotere kaart

Chefchaouen

Chefchaouen weergeven op een grotere kaart

Meknès

Meknès weergeven op een grotere kaart

Fès

Fez weergeven op een grotere kaart

Marrakech

Marrakech weergeven op een grotere kaart

Casablanca

Casablanca weergeven op een grotere kaart

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk al die voorbereidingen! Ik ga je verslag zeker volgen, ben erg benieuwd naar je belevenissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig al die stipjes op de kaarten. Soort van vakantie topo :-)

    BeantwoordenVerwijderen